Inscrierea la cursul de parapanta


Inscrierea la cursul de parapanta se poate face pe toata prioada anului, cursul fiind organizat de catre CRISAVIA. Taxa de scolarizare si licenta costa 200 de euro.

Zbor cu parapanta dubla

Zborul se executa in una din locatiile: Podari, Crovna, Fantanele etc. (in functie de directia vantului)
Costul unui zbor in tandem este de 15 euro, in acest cost intra echipamentul de protectie

Despre parapanta:

Parapanta:
Parapanta se încadreaza în rândul sporturilor extreme la care setea de adrenalina este potolita de zborul la înaltimi care profanilor le-ar taia respiratia. Zborul se ini?iaza din diferite locuri, cum sunt crestele muntilor sau panta unui deal.

Zborul cu parapanta este un sport „tânar", începuturile sale avându-si originea la mijlocul anilor 70 din secolul trecut, când alpinistul Andreas Kuhn o folosea la coborâre dupa escaladarea unui versant. Toate aceste salturi au ramas la stadiul unor încercari temerare pâna când un club de parasutisti au început sa le foloseasca în pregatirea începatorilor, fara a mai recurge la salturile direct din avion.

Este un sport care are multi practicanti ce pot fi vazuti cam peste tot unde este o panta care sa le permita o ridicare pentru a explora înaltul cerului.

Despre echipamentul necesar, "adeptii" sai spun ca nu necesita eforturi financiare deosebite, tot ce ne trebuie este echipamentul de protectie si parapanta care are forma elipsoidala cu cele cca 80 de chesoane.

Parapanata - Zborul cu Prapanta - Totul despre parapanta si parapantism

Parapanta si-a facut aparitia pe la jumatatea anilor 70 cand alpinistul elvetian Andreas Kuhn o folosea pt a cobori de pe varfurile pe care tocmai le escaladase. Aceste experiente spectaculare au ramas destul de izolate pana in 1978 cand , parasutistii de la clubul din Annemasse in Haute-Savoie au inceput sa foloseasca parasutele cu chesoane pt a decola de pe panta, binenteles pt a evita sa recurga la avion. Primii au fost Claude Betemps si Gerard Bosson care pe 27 iunie s-au lansat la Mieussy folosindu-se de curentii ascensionali de pe faleza.
Pionierii foloseau parasute concepute pt salturi care erau din tesut poros.Primii constructori au pus la punct aripi specifice pt parapanta, care erau din tesut de polyester sau de tip "spinnaker" care a avut ca efect marirea performantei si facilitarea decolarii. Evolutia a avut loc si in cazul suprafetei care practic s-a dublat in zilele noastre, forma a devenit elipsoidala de la patrata. Adevarata evolutie in cea ce priveste perfomanta sa produs datorita profilului (biconvex), cresterea lungimii care a insemnat si cresterea nr de chesoane. Daca primele aripi aveau 7 chesoane, cele de astazi au mai mult de 80
Parapanta este cel mai simplu aparat de zbor pe care omul l-a inventat vreodata, este vorba de o parasuta deosebita, ideala nu numai pt aterizare dar in special pt decolare si zbor. Decolarea se efectueaza dupa o scurta alergare cu elan de-a lungul unei pante. Un pilot experimentat poate sa exploateze curentii ascensionali pt a se mentine in altitudine. Aripa este constituita din 2 suprafete de material (intrados, extrados) tinute impreuna de o serie de membrane numite nervuri, care inchid chesoanele de unde pleaca suspantele care se unesc la nivelul pilotului in elevatoarele fata si spate

O PREZENTARE A CELUI MAI NOU TIP DE "ZBOR AUTONOM"

Parapantismul este o ramura noua a sporturilor aeriene, care ofera cea mai usoara si probabil cea mai atractiva metoda pentru oricine de a realiza stravechiul vis al zborului cu mijloace proprii.

Regulile de baza sunt usor de invatat. Echipamentul este simplu, usor si relativ ieftin in comparatie cu orice alt mijloc de zbor. Cerand mai multe eforturi fizice decat, de exemplu, zborul cu avionul, parapantismul este in acelasi timp mai putin solicitant decat multe alte sporturi, de exemplu decat zborul cu deltaplanul. De fapt, decolarea cu propriile forte de pe varful unui deal sau al unui munte, dar aceasta nu are nici o legatura cu capacitatea lor de a se mentine in aer. In acelasi timp, parapantismul se deosebeste de parasutismul clasic - in care prima etapa este o cadere libera dintr-un avion - cu toate ca parapanta se aseamana (in aparenta, dar nu ca performante sau constructie) cu parasutele de mare performanta din care de fapt provine. In cele din urma parapantismul se deosebeste si de saltul cu parasuta de pe obiecte aflate la sol (poduri inalte, cladiri).

Parapantistul se lanseaza coborand panta unui deal in viteza, in contra-curentul pantei, pana cand voalura se umfla deasupra capului sau, si il ridica de pe suprafata pamantului.

Asemanator cu deltaplanismul, parapantismul este un zbor nepropulsat, neimplicand nici una din complicatiile introduse de existenta unui motor.

In aerul linistit al diminetii sau al serii, un parapantist poate sa se lanseze facand cativa pasi pe panta unui deal si sa planeze zeci sau sute de metri pana la baza acestuia facand o aterizare lina, si daca aceasta ar fi singura realizare a parapantistilor, ar fi in orice caz de ajuns pentru aceia dintre noi care am visat sa putem pluti intr-o zi asemenea pasarilor, liber si fara incordare. Dar, asemenea deltaplanismului, parapantismul ofera mai mult. In aerul "activ" al miezului de ziua, un parapantist cu experienta si cu o buna pregatire se poate avanta in termica ajungand cu sute de metri mai sus de punctul de plecare si sa planeze ore in sir. In acest fel, sarind din camin termic, un parapantist antrenat poate sa strabata distante lungi, aterizand la kilometri distanta de punctul de plecare.

Unul dintre cele mai importante puncte de atractie ale parapantismului este simplitatea sa, de la echipament la tehnica de zbor. "Aripa" parapantei este o tesatura de nylon sau dacron cantarind pana la 15 kg, constituita dintr-o serie de celule paralele umflate de aer, la care sunt legate o serie de fire subtiri care sustin pilotul, fiind prinse de harnasamentul acestuia. O casca usoara si alte cateva mecanisme de protectie si pilotul este gata sa decoleze. Intregul sistem va incapea intr-un colt al masinii sau intr-un rucsac care poate fi carat in spate.

Desigur, putine lucruri sunt atat de simple cum par la prima vedere, iar constructia unei parapante este suficient de subtila si de complexa. Finetea aerodinamica a unei parapante, chiar siguranta pilotului depind de fiecare aspect de proiectare, constructie si intretinere a acesteia.

O mica eroare in proiectare sau constructie sau o reparatie incorect facuta poate sa transforme o parapanta sigura intr-un obiect extrem de periculos. Pilotul trebuie, din acest motiv sa fie constient de natura complexa a proiectarii unei parapante si de extrema importanta a intretinerii corecte a acesteia. Deasemenea, in timp ce primele nivele ale zborului cu parapanta sunt usor de atins zborul in conditii de ascendenta in siguranta reclama o mult mai buna stapanire a tehnicilor de zbor avansate si cunostinte de navigatie aeriana si meteorologie. In acelasi timp cu constientizarea limitelor de operare ale parapantei in conditii de ascendenta. Dar, cu toate aceste precautii parapanta ca produs finit este pentru utilizator un echipament extraordinar de simplu si elegant pentru atingerea unui scop atat de indraznet ca zborul cu mijloace proprii. Parapantismul ramane de aceea, deocamdata cea mai usoara cale de a atinge acest scop, al "omului zburator ".

DE CE SA URMEZI O SCOALA DE PARAPANTA?

Scoala de parapanta da o impresie de destindere si de joc, dar aici se formeaza automatismele care va vor conduce la o practica autonoma si sigura, daca instructorii sunt profesionisti. A invata singur sau cu un prieten este un lucru obisnuit si e posibil ca totul sa fie bine, dar odata cu primele dumneavoastra mari zboruri, singur sub aripa zburatoare, daca invatatura a fost insuficienta sau necorespunzatoare, placerea asteptata atat de mult se poate transforma in frica si non-experienta poate sa va duca la accident. Daca pretul unui curs va face sa ridicati din sprancene, comparati-l cu alte sporturi mult mai clasice si veti vedea ca nu costa atat de mult sa invatati sa zburati in siguranta cu parapanta.

SCOALA DE PARAPANTA

Intr-o scoala, incepatorii iau contactul cu activitatea pe pante mici, apoi prin zboruri din ce in ce mai inalte, incadrati si sfatuiti de catre monitori, gesturile corecte se automatizeaza precis si eficient. O data intelese si stapanite decolarea si aterizarea urmeaza marile zboruri, o data cu marile emotii. Cu un echipament radio, toate manevrele sunt descoperite in securitate: virajele, lasarea comenzilor, aterizarea, etc.

Apropierea dumneavoastra de teren este ghidata, comentata si aterizarea se face lin, aproape de monitor, in timpul cursului, iar din executant deveniti practicant. Radioul tace, apoi dispare, zborurile si experienta se acumuleaza. Unele scoli propun apoi cursuri de perfectionare, pentru a invata zboruri mai tehnice in locuri mai dificile si a ramane din ce in ce mai mult in aer, aceasta fabuloasa dimensiune!!.

Exista numeroase scoli in Romania (Brasov, Craiova, Baia Mare, Parang, Piatra Neamt etc).

Daca ati decis sa urmati un curs, nu va uitati numai la pretul sau. Informati-va bine asupra desfasurarii sale, asupra continutului practic si teoretic, asupra echipamentului individual pus la dispozitia dumneavoastra (radio, modele de parapante) si de asemenea asupra posibilitatilor: pante de scoala, inaltimi pentru zboruri mari, etc. Nu este inutil, cateodata, sa faci cativa km in plus, pentru a gasi un instructaj de calitate, caci descoperirea activitatii in bune conditii va constitui o trambulina pentru "cariera dumneavoastra de pilot".

CRITERII DE PARTICIPARE LA ZBOR

Zborul cu parapanta impune niste criterii ce trebuie indeplinite pentru a se asigura siguranta zborului atat pentru participanti cat si pentru terti.

Fiind vorba de o activitate de masa unde practic oricine ar putea efectua aceste zboruri este necesar sa se acorde o mare seriozitate, din cauza gradului de periculozitate, al sportului aviatic in general si in particular,al parapantismului aflat acum la inceput de drum.

Conditiile ce sunt impuse pentru zborul cu parapanta:

- practicantii sa fie pregatiti teoretic prin participarea organizata de cluburi la cursurile de pregatire teoretica sau de specialitate ale Aeroclubului Romaniei sau de aerocluburile de amatori cu specific aeronave ultrausoare unde exista activitate de zbor cu parapanta.

- sa fie apti din punct de vedere medical;         

- sa aiba asigurata odihna si hrana inainte de zbor;         

- sa cunoasca echipamentul de zbor in privinta controlului inainte de zbor si utilizare in zbor;         

- sa nu se angajeze in zboruri in conditii la care inca nu a ajuns cu pregatirea teoretica si practica;          

- sa nu participe la zbor solitari ci cu minim inca 2 persoane ce cunosc locul decolarii si zona de zbor pentru a avea asigurata recuperarea de pe teren.

CONDITII CE SE IMPUN ZBORULUI CU PARAPANTA IN FUNCTIE DE CLASIFICAREA ZBORULUI

ZBOR DE INITIERE

Are scopul de a deprinde elevul cu comenzile necesare decolarii si aterizarii corecte cat si zborului in linie dreapta. Activitatea se organizeaza pe o panta cu inaltime de 40-100 m cu inclinare suficienta pentru a asigura un zbor la o inaltime constanta de 5 m de panta.

Zborul se executa in conditii bune cand intensitatea vantului este intre l-4m/s, iar directia vantului cat mai perpendiculara pe panta, admisa fiind o deviere de maxim 15'.

Terenul de decolare si aterizare trebuie sa fie cat mai neted posibil, iar panta survolata sa fie lipsita de obstacole (pomi, tufe, stanci proeminente, etc).

Numarul maxim pe zi, in forma de initiere, este de 4 la un interval de cel putin o ora intre ele. Numarul de zboruri : 20.

ZBORUL PLANAT

Se executa ca in etapa celei de initiere de catre sportivii parapantisti trecuti de prima etapa; de sportivii avansati care exerseaza decolarea si aterizarea ; de catre parasutistii de aeronava care exerseaza unele teme cerute de instructorul de parasutism.

Pentru aceasta etapa de pregatire, elevii executa 20 (douazeci) de zboruri corecte. Numarul de zboruri pe zi va fi de maxim 4 (patru). Inaintea decolarii se recomanda o odihna de min. 15 minute dupa urcarea pantei. Inaltimea de decolare este intre 100 si 200 m. Limitele de vant sunt cele admise de instructiunile parapantei, dar corelate cu forma de relief, directia vantului si obstacolele din teren.

Terenul de decolare si aterizare trebuie sa fie neted, iar pe directia vantului sa nu fie obstacole ce ar putea deranja stabilitatea parapantei la decolare.

ZBOR DINAMIC LA PANTA

Este efectuat atat de zburatorii care au trecut de primele doua etape de pregatire cat si de cei de performanta in scopul perfectionarii prin antrenament.

Pentru trecerea acestei etape de pregatire, elevii piloti efectueaza 10 (zece) zboruri corecte de cel putin 10 minute fiecare de la o panta de 200 m. Pentru efectuarea baremului se admite aterizarea la locul decolarii si decolarea imediata. Sunt admise maxim 6 (sase) decolari pe zi. Efectuarea acestui barem conduce la obtinerea calificarii de pilot parapantist desavarsit care poate continua pregatirea pentru zborul de performanta. Calificarea se va consemna in carnetul de zbor. Vantul sa fie in conditii acceptate de limitarile parapantei. In cazul ridicarii peste inaltimea parapantei se va avea grija de a nu depasi linia crestei in spatele pantei unde zona este descendenta si deosebit de turbulenta. In cazul in care la panta patruleaza mai multe parapante si chiar deltaplane, se va respecta regula de patrulare la panta (are prioritate aeronava (parapanta sau deltaplan) ce are panta in partea dreapta), distanta intre parapante (30-50 m) si esalonarea pe verticala (minim 50 m).

ZBOR TERMODINAMIC

Se executa la panta insorita la un vant pe panta de 3-5 m/s si consta intr-un castig de inaltime folosind dinamica pantei in zonele cu ascendente mari alimentate si de aerul cald ascendent. Acest zbor se efectueaza de catre pilotii trecuti prin cele trei etape de pregatire de zbor si are ca scop castigul de experienta in depistarea zonelor ascendente, ocolirea zonelor turbulente, studierea de la inaltime a reliefului si aerologia zonei de zbor in functie de diferitele directii de vant si intensitate. Se considera un zbor desavarsit daca totalizeaza cel putin 60 minute durata din care cel putin 20 minute este mult in afara pantei si la 200 m deasupra locului decolarii.

ZBOR TERMIC

Se efectueaza de catre pilotii de performanta ce au minim 2 (doua )ore de zbor termodinamic. Zborul termic se poate realiza la ses prin remorcaj, sau in conditii termodinamice cand in urma unui castig mare de inaltime la panta cu iesirea mult in fata pantei intr-un camin pur termic, generat de aceasta data de o alta suprafata decat cea de pe care s-a decolat. Se va considera un zbor termic desavarsit in cazul in care zborul are loc intr-un careu de min. 2 km si un castig de inaltime de cel putin 2,5 ori inaltimea pantei de decolare si o durata de cel putin 60 minute.

Se va acorda atentie deosebita evolutiei situatiei meteo, deoarece in aceste conditii termice pot aparea schimbari rapide ale conditiilor meteorologice.

ZBOR DE DURATA

Se efectueaza de catre pilotii de performanta. Acest zbor se poate realiza la panta in conditii dinamice sau termodinamice, sau la ses in urma unui remorcaj. Zborul se va executa la vederea celorlalti participanti si va avea o durata de cel putin 5 ore in vederea certificarii drept performanta. Tot in acest scop este recomandat a avea la bord un barograf, apa de baut si imbracaminte adecvata zborului sub nori. Se va urmari evolutia situatiei meteo.

ZBOR PENTRU CASTIG DE INALTIME

Se efectueaza de catre pilotii de performanta, de obicei, concomitent cu zborul de durata. Este recomandabil a folosi un barograf pentru inregistrarea castigului de inaltime (ce trebuie sa fie de min. 1500 m) pentru certificarea rezultatului. Se va urmari evolutia situatiei meteo.

ZBOR DE DISTANTA

Se efectueaza in cazul in care conditiile meteorologice permit acest lucru si numai de catre pilotii de performanta care in prealabil au efectuat primele doua probe, castig de inaltime (1500 m), durata (5 ore) si consta din tentative de a pasi cel putin 50 km. Aceste bareme conduc la obtinerea clasificarii "C argint" la zborul cu parapanta, calificare recunoscuta de F.A.I.

Pilotul va fi echipat corespunzator zborului inalt, va avea obligatoriu barograf, harta zonei, aparat foto si daca este posibil un radiotelefon. De asemenea este indicat la sol sa fie insotit de un mijloc mobil pentru o recuperare eventuala de pe traiect.

Se va urmari permanent evolutia situatiei meteo. Este obligatoriu anuntarea traiectului probabil, sau a zonei de zbor, celui mai apropiat serviciu de trafic aerian.

ZBOR IN DUBLA COMANDA INSTRUIRE SI AGREMENT

Aceasta activitate o poate efectua un instructor de zbor in cazul instruirii. In cazul zborului de agrement, activitatea se poate realiza atat cu instructorii cat si cu sportivii de performanta care isi asuma constient responsabilitatea. In cazul zborului in dubla comanda, parapanta folosita va trebui sa fie destinata pentru acest scop respectandu-se incarcarea maxima admisa de fabricant.

Se vor respecta toate masurile de asigurare a sigurantei zborului recomandate la subcapitolele anterioare.

Suplimentar, in cazul zborului de agrement se recomanda activitatea numai in conditii meteorologice ideale pentru reusita unui zbor placut pentru viitorii sustinatori ai acestui sport.

 



Cautare Google